https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=%3Clink+rel=%22shortcut+icon%22+href=%22https://cdn1.cdnme.se/cdn/8-1/3221413/images/2012/kamera_ikon_507461c99606ee5886bc732e.png%22%3E&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Mina fotograferings-tips

Har fått lite fotograferingsrelaterade frågor som jag tänkte svara på nu i ett eget inlägg. Får jag flera såna här frågor så kommer jag fylla i det här inlägget med dem så håll er uppdaterade på detta inlägg om ni undrar något, och fråga gärna själva!

Jossan: Vilka objektiv föredrar du mest? 
Macroobjektiv, Teleoobjektiv eller fast objektiv? 
Vilket för porträtt, vilket för natur osv? 

Svar: Jag använder alltid mitt fasta objektiv till nästan allt. Det är ett 50mm f/1.4. Det är bäst för porträttfotografering. Om jag fotar natur så använder jag mitt standardobjektiv som är ett 18-135mm f/3.5-5.6 

Alva: Skulle du kunna skriva ner lite fotograferings tips? Har länge väntat på att köpa en system kamera och har precis tagit in det. Tycker att det är sjukt intressant att fotografera osv, så det skulle verkligen vara toppen om du kunde skriva ner lite saker man bör tänka på när man fotograferar eller tips. Älskar din blogg, du är så sjukt fin puss :D
 
Mina fotograferings-tips
 
1. Använd en reflexskärm som reflekterar solen mot ansiktet och ger ett mycket mjukare intryck och ger ofta mer fokus på ögonen! Det är inte alls särskilt dyrt och finns att beställa på nätet. Jag beställde min 5 i 1- reflexskärm HÄÄÄÄR.

 
 
2. Det bästa vädret att fota porträtt i är när det är tunna moln på hela himlen. Då blir ljuset mjukt samtidigt som det är mycket ljus ute. Moln hjälper dig att ta bort hårda skuggor. Är det soligt där du ska fota och det inte finns någon skuggplats i närheten kan du fotografera i motljus eller ha solen i ryggen så länge inte modellen ska titta in i kameran för då är det lätt att modellen kisar.
 
3. Prova alltid olika vinklar och perspektiv när du fotar! Det finns inga regler för hur motivet ska vara placerat i bilden!
 
4. Undvik röriga bakgrunder. Det kan göra att ditt motiv inte sticker ut, utan bakgrunden tar över bilden. Med hjälp av en stor bländare kan du få bakgrunden suddigare (bokeh) och du tar bort det som är störande i bakgrunden.
 
4. Vid fotografering av kort skärpedjup - se till att ögonen är i fokus!
 
5. Fotar du inomhus kommer ljuset från fönstret. Använd det för att få ett snyggt ljus!
 
6. Det viktigaste av allt är att du förstår din kamera. Gå en fotokurs eller sök runt på nätet tillexempel.
 
 
 
 
 


Kommentarer
Fia.

Tack för foto tipsen! :-)

2012-11-20 @ 17:45:56


Lämna en gosig kommentar här! :]


Vad heter du? :
Stammis här brä

E-majjjl:

Din sköna blogg heter:

Det här har jag att säga dig:

Trackback
Follow on Bloglovin
RSS 2.0